torsdag 15 september 2011

Tänk så enkelt det är...

...  att göra någon glad

I går morse när jag vaknade var att gå till jobbet typ det allra minsta jag hade lust med och när jag tassade mot Linns rum så fanns det väl längst in en liten förhoppning om att den där lilla puttrande febern Linn har haft ett par dagar skulle ha blommat ut i het sommarskrud
Men istället för ett febrigt, trött o sjukt barn möttes jag av en Linn som tvärt satte sig upp i sängen och med ett stort leende konstaterade
- Nu är det bara fyra dagar kvar till tävlingen !
Visst, hon var febervarm och ögonen lätt glansiga men jag valde att gå på allmäntillståndet som det så fint heter så det blev fritids/skola för Linns del och jobb för min del





Lämningen på fritids gick väldigt smidigt och när jag gled in på jobbet var goa Pernilla den första jag såg i vårt lilla rum
Pernilla har haft fräckheten att ha semester och jag har saknat henne under den tiden, alla arbetsplatser borde ha en medarbetare som Pernilla i hennes värld ( iallafall på jobbet ) finns inga problem bara lösningar dessutom är hon trevlig, glad & nedrigt rolig
Kort sagt en bra jobbarkompis som dessutom hade äran ( eller kanske drog nitlotten ? ) och fick dras med mig under min "inskolning" för sådär en fyra och ett halvt år sedan
Medans vi väntade på att dagens planering skulle bli färdig roade Erik oss med att demonstrera sitt armband med något chip i som förbättrar balansen och Pernilla ställde glatt upp som försökskanin
Det blev en hel del fniss och skratt och kan man börja en arbetsdag så mycke bättre?
När dagsplaneringen var färdig kunde jag konstatera att jag hade fått en runda som på pappret såg helt ok ut, väldigt långt borta från den senaste tidens kaos där stressen flåsat en i nacken mest hela tiden verkar ha stillat sig lite och det tackar vi för




En bra runda till trots, jag kände mig inte direkt inspirerad eller motiverad för ännu en dag på jobbet men jobbar man med människor är det bara att ignorera såna känslor och skärpa till sig
Första stället avklarades mer eller mindre på rutin men när jag kom till andra stället möttes jag av ett leende och orden
- Å är det du som kommer, då blir X glad
Redan där blev jag ochså lite glad
Efter lite småprat med paret så gjorde jag det jag var där för att göra dvs duscha och hjälpa X med morgonbestyren
Det underbara med mitt jobb är att man i vitt skilda situationer kan hamna i intressanta samtal om allt och ingenting
Medans jag hjälpte den här damen att duscha hamnade vi i ett samtal om kärlek, lyckan av att hitta den rätte och leva tillsammans i  lust och nöd med allt vad det innebär
Hur livet  kan ta oväntade vändningar och tryggheten i att då ha någon vid sin sida som finns där men hur lätt det är att ta kärlek och vänskap för given och att man behöver bli påmind om att vara rädda om varandra
Det lite komiska var att detta lite "djupa" samtal sen mynnade ut i ett samtal om bakning och favoritrecept





När jag skulle gå så tog damen tag i min hand och tackade för hjälpen och sa sen dom där orden som fortfarande efter ett dygn får mig att le
- Jag hoppas att det är du som kommer nästa onsdag ochså, jag tycker om när du kommer eftersom du alltid är så glad, du kan ditt jobb, du är så omtänksam gör så naturligt det där lilla extra som betyder så mycke för mig
Min första tanke var att jag gör ju bara mitt jobb för det är ju precis det mitt jobb går ut på
- att hjälpa till med det där man inte riktigt klarar av på egen hand längre
Men det är klart den uppgiften kan utföras på en mängd olika sätt och jag är ju glad att  X uppskattar mitt sätt att vara på för det är just det som är en av anledningarna till att jag valde vårdyrket från första början




Den senaste tiden har min vardag varit fylld av små guldkorn

*Linn som fick följa med på ridtur
* En kasse äpplen
* Tyglar som förkortats
* En trevlig lunch
* Ett uppmuntrande sms
* Ett mail från en vän som beskrev vår vänskap på ett alldelees underbart sätt

Det behövs så lite för att göra någon glad och jag hoppas att jag har lyckats förmedla vidare lite av den glädje o omtanken jag fått den senaste tiden
Jag jobbar på att bli bättre på den biten, att omvandla mina tankar till ord
- för trots att det låter så enkelt är det så lätt att glömma bort  i vardagen....





2 kommentarer: