onsdag 28 september 2011

Ska man skratta...

... eller gråta ?


I förmiddags hamnade jag i en liten diskussion om förskolevärlden och det här med att välja sina strider med personalen och vikten av att tänka på vad man säger och hur man säger det
Den lilla diskussionen mynnade ut i att jag fick en länk till ett litet inslag i debatten om föräldrars krav på förskolan




Efter att ha läst inslaget visst jag inte om jag skulle skratta eller gråta
Att en del föräldrar har rätt orimliga krav på förskolan kom inte direkt som någon nyhet för mig
Under åren som medlem på www.familjeliv.se så har jag ju följt en och annan livlig debatt om förskolan och ibland häpnat över vilka orimliga krav en del föräldrar haft på pedagogerna och hur svårt en del tycks ha att se helheten dvs att barngruppen består av fler individer än just deras lilla Pelle och att det är snudd på omöjligt att tillmötesgå små specifika önskemål in absurdum utan att man faktiskt måste ta hänsyn till och göra det bästa för alla barn i gruppen
Det har även hänt att jag velat ta till skämskudden när jag suttit på föräldramöten och hört hur en del föräldrar gått på och tjafsat/klagat om än det ena än det andra

Nu har ju Linn lämnat förskoletiden bakom sig och jag kan bara konstatera att i det stora hela så har vi varit supernöjda med förskolan
Visst har det funnits gånger då jag känt att det inte riktigt har funkat som jag hade velat och det var väl just då det här med att man ska välja sina strider kom in i bilden
Vissa saker lät jag helt enkelt bero men de gånger jag kände att det var viktigt för Linn skull så tog jag upp det till diskussion och vid de tillfällena blev jag alltid bra bemött av personalen som tog mina funderinga på allvar och därmed även var måna om att vi tillsammans skulle hitta lösningar som kändes bra för båda parter

Kort sagt, jag känner mig väldigt långt ifrån dessa föräldrar som beskrivs i inlägget och för all underbar personal på förskolorna som brinner för sitt jobb och tar hand om det allra finaste vi föräldrar har så hoppas jag att dessa föräldrar med helt absurda krav utgör en minoritet




1 kommentar: