lördag 4 augusti 2012

Att få bestämma själv...




... kan vara nog så viktigt


I dag skulle Linn och jag ha en "mysdag" tillsammans
På agendan stod ett besök på Skansen helt enligt Linns önskemål
När vi skulle göra oss iordning i morse tog jag fram tre klänningar och bad Linn välja en

- Men jag vill ha shorts....

- Nej men ta en klänning nu när vi ska till Skansen

- Men det är skönare med shorts

- Jag tycker att du ska ha klänning, du får välja vilken du vill av dom hör tre

- Jag vill inte välja någon, jag vill inte ha klänning det är inge skönt

- Men jag tycker att det är så fint och nu har jag ju köpt nya klänningar till dig som du inte har använt. Snälla du kan väl välja en av dom här ?

- Mamma jag gillar inte klänning, jag vill ha shorts...




Ok, jag erkänner jag är lite trögstartad så det var ungefär här i någonstans i diskussionen som jag vaknade till och började fundera lite över varför det var så viktigt för mig att Linn hade klänning på sig när hon så uppenbart inte ville ha det
Det är sommar, sol och jag tycker att det är otroligt fint med en söt sommarklänning
- speciellt då en dag som denna då vi skulle gå på Skansen
Flickor, sommar & klänningar hör liksom ihop men samtidigt så...




... hemska tanke om någon annan skulle ställa sig och mässa om vad jag skulle sätta på mig bara för att liksom, hur bekväm och glad skulle jag känna mig då ?
Och när allt kommer omkring så känns det betydligt viktigare att uppmuntra Linn till att bära de kläder hon tycker är fina och som hon trivs i än att jag ska få se min härliga lilla tjej i sommarklänning och när allt kommer till kritan så har kläderna man har på sig mycke liten betydelse eller rättare sagt ingen betydelse alls
- mer än att man ska känna sig bekväm och nöjd
Och bekväm och nöjd var precis vad Linn kände sig när hon slutligen hade bestämt sig för hur dagens outfit skulle se ut och jag fick snällt hänga in klänningarna i garderoben igen och där lär de få hänga mer eller mindre oanvända tills de blir för små och förhoppningsvis hittar någon annan tjej som trivs med att gå runt i klänning



2 kommentarer:

  1. Jag tycker Linnsan klädde sig alldeles utmärkt trevligt för ändamålet =) fast det ser lite varmt ut med dubbla brallor? /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite svårt att förstå det där med thigts o shorts men Linn hävdar att det är sååååå skönt :)

      Radera