fredag 17 augusti 2012

Lite hjälp...

... på traven


Efter den senaste tävlingen i Rockelstad började syrran min och jag att fundera lite på hur vi bäst skulle kunna hjälpa Linn hantera Sillen och Dumles låt oss säga något envisa och lite bångstyriga temprament och därmed kanske något lättare kunna hantera dom på tävlingsbanan

Vår första tanke var väl att leta oss till ngn ridbana eller kanske ett ridhus för att "begränsa" världen lite för dom små herrarna och minska deras chanser att kunna smita när det blev för drygt
Vår tanke var väl lite ju mer ridtid tillsammans desto bättre för dom alla tre




Som alltid när en tanke väl nästlat sig in i skallen på mig så ger jag mig liksom inte förns jag känner mig riktigt nöjd så när vi väl börjat diskutera det där med ridbana/ridhus så hamnade jag till slut här


Dels för att vi haft två RKS tävlingar där och dels för att det ligger hyfsat nära Malle och när jag såg att man kunde boka privatlektioner så fick jag en ide
En ide som sen syrran spann vidare på och eftersom hon redan varit i kontakt med Anna ngr gånger tidigare så fick hon uppdraget att höra sig för lite och till slut enades vi om att vi skulle boka en lektion där Linn red Sillen halva tiden och Dumle halva tiden




I dag var det så äntligen dags och det var en mkt spänd och förväntansfull Linn som red in i ridhuset och efter att ha bekantat sig med Linn i några minuter så körde Anna igång lektionen och nedrar i min låda, det var intensivträning med högsta växeln i
Även om Sillen var lite konfunderad över att befinna sig i ett ridhus och behöva ta order från någon annan än Malle så skötte han sig riktigt bra dvs ända fram tills det var dags att galoppera då slog den icke önskvärda växeln till och Sillen bestämde sig helt sonika för att ta kommandot och galoppera bort till Dumle och Malle
Linn blev nog både paff och förmodligen lite småskraj över hans tilltag men lyckades hålla sig kvar på hans rygg iallafall men när Sillen stannat vid oss förklarade Linn med tårarna rinnandes att hon skulle minsann aldrig mer rida Sillen igen




Håhå jajaja säger jag bara, Anna spände ögonen i Linn och sa mycke bestämt
- Nu är det jag som är din ridlärare och nu följer du med tillbaka till vår lilla volt
Innan Linn hade hunnit protestera tog Anna med sig Linn och Sillen tillbaka till volten där dom höll till och sen fortsatte hon lektionen
Jag kan erkänna att det knep lite i modershjärtat när hon spände ögonen i mitt lilla troll men självklart var det ju helt rätt taktik
Resten av lektionen tillsammans med Sillen gick galant och Linn log lyckligt när hon sen satte av för att byta häst




- Är Dumle lättare att rida undrade Anna när det var dags för Linn och Dumles pass
- Ja han är mycke snällare och medgörligare svarade Malle
Ord hon bara några minuter senare skulle få äta upp
Dumle satte verkligen Linn på prov, han hade absolut ingen lust att gå runt på volten och försökte hela tiden komma undan och ta sig mot Sillen och Malle som stod en bit ifrån
Linn fick verkligen strida för att få sin vilja fram och Anna låg på om vikten av både skänklar, rätt sits och att hålla tyglarna rätt
Kort sagt Linn drillades riktigt hårt men såg ut att gilla det hela och leendet som spred sig i hennes ansikte när hon lyckades få runt Dumle ett helt varv i trav var riktigt härligt att se




Två gånger tjugo minuter låter ju inte så förfärligt mycke men jag kan lova att Linn var rätt trött efteråt och i bilen hem konstaterade hon att hon hade lite ont i benen efter att ha fått jobba så hårt med skänklarna
Både jag och Malle kände oss helnöjda med lektionen och enades om att det här är något vi ska försöka få till en gång i månaden vilket inte låter så där supermycke men en gång är bättre än ingen gång alls
Tanken med dessa lektioner är inte "wow nu ska Linn bli duktig och vinna en massa i RKS" utan snarare ett sätt att stärka Linn självförtroende när det gäller ridningen men framför allt ett sätt att hjälpa henne att få ännu roligare tillsammans med Dumle och Sillen











2 kommentarer:

  1. framförallt kanske det är att få en chans o växa mentalt
    En bra tränare kan ju ändå sporra en till att testa nya saker och man får hjälpen till att lyckas o genomföra dem också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mentala biten är den allra största vinsten. Även om Linn & Dumles debut i 30cm inte riktigt gick som Linn önskade så har Linn,Dumle & Sillen gjort stora framsteg tillsammans och framfgör allt haft himla kul :)

      Radera