tisdag 25 februari 2014

Det finns en anledning...

... till att jag besöker vårdcentralen
 
 
Eller det finns många anledningar en av dom är att jag inte har någon läkarexamen och därför väljer jag  att vända mig till någon som har utbildning och därmed förhoppningsvis kan hjälpa mig med de problem jag har
Jag vänder mig inte till VC för att bli idiotförklarad eller ifrågasatt när jag faktiskt helt och hållet följt läkarens order
 
 



I dag var jag till VC i förhoppningen om att äntligen få hjälp med min astma och inte bara få höra att jag skulle inhalera mera och om inte det hjälpte så skulle jag inhalera ännu mer
Tyvärr hade min husläkare inga tider över så för att få en snabb tid accepterade jag ( tyvärr ) att gå till en vikarierande läkare
Innan vi ens hunnit in på läkarens rum frågade han
 
- Röker du ?
 
När jag svarade nej på den frågan blev nästa fråga
 
- Hur mycket alkohol dricker du ?
 
- Ehh.... typ ingenting, kan knappt minnas när jag drack senast så ja kanske några glas per år
 
 



Efter den inledningen undrar läkaren vem som skrivit ut mina mediciner samt sagt att jag har astma
 
- Min dåvarande husläkare här på mottagningen
 
- Varför har du inte gjort någon astmautredning, varför står du kvar på så här låga doser som inte hjälper ? Ja inte för att jag vill anklaga dig på något sätt men det är högst oansvarigt att gå så här länge med såna här besvär
 
Ungefär där och då blev jag rejält irriterad för det är ju inte så att jag INTE sökt hjälp, det är ju inte så att jag INTE tidigare frågat varför jag aldrig upplever att medicinen inte hjälper utan det är snarare så att läkarnas standardsvar har blivit
 
- Inhalera mer, man kan ta betydligt mer än maxdosen...
 
 


Jag må vara naiv, korkad och för all del jag var visst blond fram tills jag var fem-sex år men en sak vet jag med säkerhet och det är att jag är för helv*te inte är någon läkare med utskriftsrätt på mediciner och jag är t.o.m så extremt dum att jag har följt mina läkarens ordinationer beträffande medicineringen  men det kanske är så att man som patient förväntas sitta inne med kunskap som en läkare studerat x antal år för att tillskansa sig
Men om det nu vore så varför skulle jag då vara så korkad att jag gjorde mig besväret att besöka VC om och om igen och inte bara hjälpte mig själv istället ?
 
 


Nej, den här läkaren och jag klickade inte det minsta men jag får väl känna mig nöjd med att han iallafall var av samma uppfattning som jag dvs att det är hög tid att göra en grundlig astmautredning
Jag fick göra ett litet PEF test och läkaren bara skakade på huvudet, mitt bästa värde låg på ungefär hälften av normalvärdet för vad en kvinna i min ålder ska ha
I morgon ska jag tillbaka och ta allergiprover, på torsdag väntar ett spirometritest och sen väntar lungröntgen och återbesök för en utvärdering av alla provresultat
Sen var han väl inte helt nöjd med hur mina lungor lät och min höga puls men sänkan som togs påvisade ingen infektion och EKG´t som togs på akuten i fredags såg ju ok ut så i just det fallet intar vi sjukvårdens populäraste tillstånd - avvaktan !
Och i väntan på att provsvaren ska droppa in så valde han att sätta in starkare doser av symbicort och bricanyl men jag ska nog vara beredd medicineringen troligen kommer att behövas ses över ytterligare men att det får vänta tills han har fått en bild av läget
 
 
 
 
Det känns skönt att någon äntligen tog tag i det hela och startade en utredning men i den lilla glädjen finns även en liten smygande irritation över bemötandet för på något sätt förväntar jag mig att det är läkaren som ska göra sitt jobb och inte att jag som patient förväntas veta vilken medicin som ska ordineras eller vilka undersökningar som ska göras
 

 
 
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar