måndag 17 februari 2014

Tillbaka till...

... dåtiden
 
 
Lämnade Linn på skolan i morse och åkte sen till ICA för att handla två saker
- hö till marsvinen och mjölk
Lämnade ICA med nio varor i kassen, åkte hem och började koka frukostgröten och när jag slevade upp den färdiga gröten i skålen så insåg jag att jag hade missat att handla mjölk
 
 


Hungrig var jag och det kändes grymt onödigt att kasta bort gröten så jag klickade på lite extra äppelmos och slevade i mig min frukost och helt plötsligt slungades jag drygt trettio år tillbaka i tiden
Dvs till den tiden då jag precis hade flyttat hemifrån och då det hände mer än en gång att jag åt gröt utan mjölk, ja det var faktiskt så illa att jag ibland inte ens hade äppelmos utan strödde lite socker o kanel på gröten
Same same but diffrent
Då för trettio år sedan berodde mjölkbristen på att jag helt enkelt prioriterade lite annorlunda,
en öl med kompisarna nere på puben eller Tyrol stod högre i kurs än att ha mjölk till frukosten
I morse handlade det ju knappast om att jag behövde  prioritera bort mjölken av ekonomiska skäl utan det handlade väl snarare om att jag helt enkelt "tappade bort" mjölken någonstans mellan hundgodiset och de krossade tomaterna som smög sig ner i varukorgen och det känns rätt skönt att veta att i morgon är ordningen återställd igen
- då har jag mjölk till gröten !


2 kommentarer:

  1. Det är så jag äter min gröt - med äppelmos och utan mjölk. Min mage fixar inte mjölk sedan barnen föddes. Hög igenkänningsfaktor på att komma hem med varor som inte fanns på inköpslistan men utan det jag faktiskt hade planerat att handla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröt utan mjölk funkar men mer är det inte 😊 Ibland tänker jag att jag ska skriva en lista men två saker borde man komma ihåg 😎

      Radera