onsdag 19 februari 2014

Jag älskar...

... mössor
 
 
Jag har en viss förkärlek till mössor vilket kan vara lite svårt att tro eftersom jag själv i princip aldrig använder mössa själv
Sen den dagen jag själv fick börja bestämma om jag skulle ha mössa på eller inte så har jag inte använt mössa många gånger och vid de tillfällen jag har gjort det så har jag känt mig grymt obekväm
Ja om sanningen ska fram så var jag en liten ögontjänare när det gällde mössanvändning under den sista tiden då mina föräldrar "tvingade" mig att bära mössa
Oftast så tog jag av mössan så fort jag kommit utom synhåll och sen åkte mössan på igen när jag närmade mig hemmet
- ett brott som torde vara preskriberat vid det här laget
 
 


Den här kärleken till just mössor blommade upp och var som intensivast när Linn var liten
Inte för att jag någon gång räknade efter men jag skulle tro att hon under varje höst, vår, vinter  &  sommarsäsong under sina första år hade sådär ett femton-tjugotal olika mössor, solhattar & kepsar  att variera mellan
Numera har hon blivit lite som sin mor och vill helst slippa dra på sig en mössa så utbudet/behovet är inte längre lika stort och varierande men bara den här vintersäsongen har vi nog köpt sådär en sex-sju mössor plus att hon norpat åt sig några av de jag har stickat bara för att hon av någon anledning tyckt att dom varit "hennes"
Mössan på bilden härovanför blev färdig sent igår kväll och när Linn fick se mössan i morse uttryckte hon en önskan om att få den men trots att jag inte har någon mottagare till den ännu så sa jag stopp eftersom det känns så onödigt att hon ska använda den en gång och sen lägga ner den i mösskorgen för framtida bruk som aldrig uppstår
Den senaste veckan har jag stickat en del mössor av olika modeller och storlekar
 
 
 
 
- vad jag ska göra med alla mössor ?
Inte den blekaste aning men rätt vad det är dyker det upp någon som är i behov av en mössa eller som i sin tur känner någon som behöver en så mössorna brukar hitta ett nytt hem förr eller senare och man har inte roligare än man gör sig så nu ikväll har jag påbörjat en ny mössa
En mössa som den här gången otroligt nog ( om den blir bra ) har en tilltänkt liten och relativt nykläckt liten ägarinna som ska slippa frysa om huvudet nu i vår
 
 
 

 

4 kommentarer:

  1. *älskar mössor* :D Mig var det aldrig ngt problem att få på mössa när jag var liten! Finns bilder på mig där jag satt ett sånt där fodral till tennisracket på skallen, jag hittade väl inget annat just då ;) och..tja kärleken står sig! /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAg har alltid haft svårt för att ha mössa, som öronbarn fick jag höra mantrat "Ta på dig mössan, du vet att du får ont i öronen annars..." så fort jag skulle gå ut så för mig var det en befrielse att få bestämma själv :-)

      Radera