söndag 23 februari 2014

Man skulle nästan kunna tro...

... att jag är sjuk
 
 
Jag vet inte riktigt vad som flög i mig efter  fredagens "ambulanstillsjukhusetstart"
Förmodligen berodde det väl på att maken bestämde sig för att stanna hemma hela dagen och hålla ögonen på mig så att jag verkligen tog det lugnt och efter en-två timmar började väl rastlösheten krypa i kroppen på mig så vad göra annat än att ta tag i lite "surdegar"
Jag inledde med ett samtal till VC, nu är jag grymt less på astman eller vad fanken det är som gör att jag inte kan/orkar ta en normal promenad utan att låta som en valross som precis sprungit maraton i 40 graders stekande solvärme
Min husläkare var tyvärr fullbokad de närmaste veckorna, den läkare jag var till sist pga av astman var tyvärr på utbildning men jag erbjöds att träffa en vikarie redan på tisdag så jag nappade den tiden direkt och den här gången är jag laddad och tänker inte ge mig i första taget
Nu vill jag ha klarhet i vad det är som spökar men framför allt vill jag bli hjälpt med skiten
 
 
 
 
Efter samtalet till VC fortsatte det sen av bara farten med två rejäla surdegar och när dom två samtalen var avklarade kunde jag inte annat än att ställa mig frågan
- Varför tog jag inte tag i det rejält på en gång ?
Första samtalet gick till rörmokaren och med tanke på att han ett par timmar senare lämnade oss med ett fullt fungerande avlopp i köket känns det nästan lite skämmigt att tala om hur länge vi haft problem med avloppet i köket men vi kan väl säga såhär att utan att överdriva så  började avloppet  krångla för typ ett och ett halvt år sedan
Då var det inte värre än att det gick att göra små räddande insatser som var halvhjälpliga under ett par dagar men problemet förvärrades ju för varje gång och en bra stund innan jul slog det till slut totalstopp så all disk/vattenhantering sköttes ute i tvättstugan
Och det är rätt lustigt hur man eller rättare sagt fort jag kan vänja mig vid olika situationer och tycka att det är helt ok
Nu när jag diskar, tar ett glas vatten eller vad det nu kan vara så slås jag av hur underbart skönt det är när allt fungerar som det ska och hur himla jobbigt det var att hela tiden behöva gå ut i tvättstugan så fort man skulle ha vatten, slå av pastavattnet eller vad det nu kunde vara
 
 


Det tredje samtalet gick till snubben som ska komma och kolla våran värmepanna, ochså det ett samtal som borde ha ringts för länge sen men det har liksom aldrig blivit av
Nästa vecka är det ju sportlov så då hade han lite svårt att komma loss men måndagen efter sportlovet kommer han och kollar pannan
*tada*
Tänk så smidigt saker och ting går bara man tar sig i kragen och ser till att göra det man ska som i det här fallet var att lyfta luren
 
 
 
 
Det är allt en himla tur att maken min tålmodigt står ut med just den sidan hos mig, det är ingen sida jag är stolt över och jag gör mina små försök att bli bättre men det sitter långt inne
Nåja, nu är dom surdegarna avklarade och vi kan blicka framåt på övriga surdegar som ligger och bara väntar på att bli omhändertagna
En liten surdeg tog vi itu med gemensamt idag
- operation skafferi och kökksåp
Vi gjorde en liten utrensning och ommöblering i skafferiet/köksskåpen som vi pratat om länge så nu har vi rensat ut allt gammal, slängt lite porslin, platmuggar o annat bös som aldrig används och förhoppningsvis har vi kanske hittat en mer fungerande lösning på det hela
 
 


Lättnaden som infinner sig när man tagit itu med något som legat som ett tungt moln över en är oerhört skön och dessutom kan jag så smått börja se fram emot att slippa att diska för hand för maken har ju gång efter annan sagt
 
- Så fort du har ringt rörmokarn så köper jag en ny diskmaskin
 
Rörmokarn är hitringd, han har fixat problemet så nu är det fritt fram för en diskmaskin men i ärlighetens namn så är det inget jag tänker tjata om
Det känns inte riktigt som att det är läge för det med tanke på att det tog mig över ett år att ringa rörmokarn så kan maken gott få all den tid han känner att han vill ha och behöver innan han infriar sitt löfte om en ny diskmaskin
Fram tills dess kan jag njuta av den härlig känslan som uppstår varje gång jag vrider på vattenkranen och ser vattnet snabbt försvinna ner i avloppet
- lyx på hög nivå !
 
 

 
 


2 kommentarer: