onsdag 5 januari 2011

En mammas...

... ständiga följeslagare

Kan det vara det dåliga samvetet?
För min del känns det så och idag är just en sån dag då det dåliga samvetet smyger sig på och gör sig påmint
Magsjuka
- hur social är man då på en skala?
Inte sådär supersocial om man inte måste...

Blev vare sig jobb för min del eller förskolan för Linns del idag av förståeliga skäl
Efter att samtalet till jobbet & förskolan var avklarat kröp jag ner i sängen igen, somnade om och...

...Ja Linn började röra på sig någon gång strax efter tio
Yepp, hennes mat & sovklocka har fått följa sin naturliga rytmn nu under julledigheten vilket då betyder att Linn är vaken fram till elva-tolv om kvällarna och sen sover fram till tio-elva på fm
- helt förkastligt enligt vissa men tja...
Linn är nattuggla precis som sina föräldrar och när vi är lediga brukar hennes naturliga rytmn få bestämma hennes dygn

Strax före elva hade vi mornat oss färdigt, eller rättare sagt Linn tyckte att vi skulle gå upp själv hade jag nog gärna sovit lite till
Nu blev det täcke & kudde i soffan för min del och Linn kröp upp brevid mig och tillsammans började vi se "Superhjältarna" medans den lilla damen intog frukost bestående av äppelkräm, frosties och en smörgås
- helt enligt damens önskemål och eftersom det innebar minimalt med arbetsinsats från min sida så varför inte?

Efter filmen ville Linn gå ut, vilket hon fick göra
- ensam då förstås med tanke på mitt tillstånd.
Det är himla skönt att bo så att Linn kan gå ut själv utan att behöva tänka på bilar o en massa annat

När Linn kom in föreslog hon att jag skulle vila nere i vår säng så att hon kunde leka i sin dockhörna, inte mig emot.
Jag la mig på sängen och läste medans Linn stökade runt med dockorna

Till lunch beställde Linn kokt ägg och smörgås
ställer mig lite snällt vid skampålen och erkänner at jag uppfyllde det önskemålet ochså
Till middag har Linn beställt Mamma Scans köttbullar o makaroner, behöver jag skriva att jag kommer att uppfylla även det önskemålet

Som sagt, det dåliga samvetet ligger där och gnager
- idag har jag verkligen inte varit någon bra mamma
Men så slår mig tanken, måste man vara en supermom varje dag?
Kan även en mamma få vara sjuk och känna att idag görs allt på sparlåga?

Tänker jag ett varv till så kanske jag inte varit så hemsk idag trots allt
Jag menar, vi fick ju en mysig sovmorgon
Vi låg kvar i sängen en bra stund och småpratade lite innan vi gick upp
Vi mös framför TVn tillsammans och när allt kommer omkring så låg jag ju inte enbart i sängen och läste på em utan jag var ju faktiskt en liten del i Linns lek
Jag var en  patient på sjuhuset som just hade fått tvillingar, tvillingar som Linn tog hand om samtidigt som hon pysslade om mig och bjöd mig på div maträtter, undersökte mig, röntgade mig mm

Kanske är det för lätt att hänga upp sig på svagheterna, att välja att se sina brister istället för att plocka fram det positiva
Kanske är jag inte en alltför dålig mamma idag trots att magsjukan hållt mig lite på sparlåga?
Kanske kan det erbarmliga kosten vägas upp mot att det är en engångsförteelse, att dagens matintag är rätt långt ifrån en "normal" dags intag?
Och...







... ja det viktigaste är ju att göra så gott man kan och om jag tänker efter riktigt noggrannt så har jag nog varit Good enough idag



4 kommentarer:

  1. Det är inga fel på lite makaroner och köttbullar. klart man måste få vara sjuk någon dag. titta bara på vad stor linn vart när du vart sjuk. då var det hon som skulle ta hand om dig. det kan ju vara nyttigt det med.
    krya på dig.
    kram

    SvaraRadera
  2. Det var en betydligt lättare "resa" att vara magsjuk med en 5åring jämfört med en pigg 2åring *s*
    Linn är ju stor nog att förstå läget även om det inte är så kul när mamma antingen ligger under täcket eller sitter på muggen... *kram*

    SvaraRadera
  3. Men hörru Helen! Att ens göra mat när man ligger och spyr och skiter åta alla håll är att vara j*vligt bra morsa!

    Tilde skulle få ta fram macka med smör och glass själv om hon så önskade :-S.

    Hoppas du kryrar på dig snabbt!

    SvaraRadera
  4. Vilka kloka kompisar jag har *s*
    Det är ju så typiskt att jag ska lägga mig magsjuk en onsdag när Paul jobbar till midnatt =(
    Nåja, nu har magen börjat lugna sig - jag väntar på den nattliga leveransen av blåbärsoppa o coca cola....

    SvaraRadera