fredag 14 januari 2011

Sista...

... besöket på BVC

Mao idag var det dags för 5årskontroll för Linns del, en något försenad sådan
Linn skulle ha gjort kontrollen i dec. men då blev BVC sköterskan sjuk så det besöket blev inställt, sen kom jul & nyårshelgerna och...
... ja häromdagen ringde vår BVC sköterska och berättade att dom var mitt uppe i flytt till nya lokaler och därmed hade ont om tider så hon undrade om det var ok att Linns 5årskoll sköttes av en inhyrd sköterska
Ja, varför inte?

Förutom mätning,  vägning & koll av synen var det även dags för vaccinering
Linn ville ta sprutan med en gång så att den saken var avklarad
Inte en tår, bara ett litet *aj* och sen dök Linn rätt ner i lådan med tatueringar




Efter sprutan småpratade sköterskan med Linn som glatt berättade om allt och ingenting och allra helst om allt hon var bra på, efter en stund frågade sköterskan
- Finns det något som du inte kan Linn
Linn funderade en kort stund och svarade sen
- Jag kan inte galoppera ännu... men jag ska lära mig det i sommar

Så underbart det måste vara att vara 5år och fullständigt övertygad om att man kan nästan allt och det man inte kan kommer man givetvis att lära sig plättlätt

När sköterskan kollade igenom Linn journal såg hon att Linn var prematur och hon undrade varför Linn föddes i v.31 så jag fick dra storyn och när jag berättat klart sa hon
- Men hur kunde det bli så, du unga människa...
- Ja, nu var jag ju inte såååå ung när jag fick Linn. Jag var 45år...
Det var rätt kul att se henne tappa hakan och sen utbrista
- Det kan inte vara möjligt, det hade jag aldrig aldrig kunnat tro...

Tänk, det fanns en gång i tiden när man gjorde allt för att se yngre ut.
Aldrig kunde jag väl då tro att jag skulle bli så glad över att få höra att jag ser yngre ut än  *fniss*

Nåja, BVC besöket avslutades med att hon fullkomligt öste beröm över Linn, hur imponerad hon var över att Linn kunde så mycke och att Linn hade delat med sig av sin kunskap om hästar, Wasaskeppet, familjemedlemmarnas ålder och allt annat Linn hade berättat om och sen vände hon sig till mig och sa att Linn har ett otroligt stort ordförråd, en avancerad meningsuppbyggnad för sin ålder och att hon har ett jättefint uttal...

Jag var på ett strålande humör när vi lämnade BVC, tänk så trevligt det är med glada o positiva människor som dessutom har förmågan att se ens barns alla goda sidor
På väg tillbaka till bilen kunde jag ine låta bli att fundera över hur många poäng kursen är på...

...  ni vet den där kursen som  alla BVC sköterskor läst och därmed lärt sig hur man får alla föräldrar att känna att just de har det mest fantastiska, sötaste  och det allra duktigaste barnet i hela världen

Eller,
man kanske inte behöver gå någon kurs?
Det kanske är rätt enkelt egentligen, det enda man behöver göra är ju att säga ett vänligt ord, ge lite beröm
Jag ska nog försöka bli duktigare på det...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar