lördag 22 januari 2011

Cupcake...

... eller en helt vanlig djävla muffin?

Jag menar - Kanelbullens dag har man hört talas om, för inte så länge sen var det visst Tulpanens dag
Nästan så att man skulle kunna tro att den 22 januari utnämts till CupCakes dagen


Under tiden som jag stod och spritsade glasyren på mina muffins kunde jag inte låta bli att filosofera lite över det här med cupcakes och muffins...





Vad är en cupcake?
Jo en muffins med glasyr eller rättare sagt med frosting som det så fint heter
Varför har alla slutat baka muffins och ägnar sig numera åt cupcakesbakning istället?

Är det för att det helt enkelt låter mycke coolare att baka cupcakes?

Smaka på ordet
- cupcake...
... Mmmmmm, det smakar flärd, Leila bakar, trend...

Så tar vi och smakar på ordet
- muffin
... Mmmmm, det har mer en smak av vardag, hemmafru, förort

Kanske är det däri det ligger?
Det låter helt enkelt så mycke chickare att baka cupcakes än att baka muffins





Jag har lite svårt för när man ger saker nya namn bara för att det ska låta bättre eller för att man låtsas att man anammar nå´t nytt trendigt när det egentligen är same shit diffrent name...

Nåja, folk får kalla sina bakverk precis vad dom vill
- spelar roll liksom
Huvudsaken är ju att man har kul under tiden man bakar och att slutresultatet smakar gott och det är väl som man säger "Kärt barn har många namn"










I dag har 8 av mina vänner på Facebook bakat cupcakes enligt deras statusuppdateringar
Ja och så jag då
- Kärringen mot strömmen som bakade muffins

3 kommentarer:

  1. Ser smarrig ut.
    Ibland bakar jag vanliga muffins, för mig vanlig sockerkakssmet som jag har i muffinsformar. Ibland gör jag cc, lite större och lite annorlundare recept än muffins. Det är inte alltid mina cc för någon glasyr ibland blir dom utan ;)
    Kibban

    SvaraRadera
  2. Jag bakar muffins med div. olika smeter i olika strolekar, ibland med glasyr ibland utan - slut resultater blir ju typ detsamma.... En helt vanlig djävla muffin eller en cupcake *s*

    SvaraRadera
  3. ooooh, du har en blogg! hade jag ingen aning om, men den hamnar på min lista! :-)
    Jag äääääälskar cupcakes! det är så trendigt och GOTT ;-P
    /Therése

    SvaraRadera