torsdag 12 september 2013

En andra...

...bedömning
 
I dag var det dags att träffa sjukgymnasten för en liten bedömning och rehabplan
Hon började med att höra efter hur länge jag haft ont och hur det hela startade, vilken typ av smärta jag har osv och sen började hon klämma o känna och jag fick röra armen/axeln på en mängd olika sätt som gjorde mer eller mindre ont varav en del rörelser gjorde rent ut sagt för djävligt ont
Efter att hon gjort en noggrann undersökning plockade hon fram en skelettarm och började mycke pedagogiskt förklara att hon var till 90% övertygad om att jag har pålagringar i nyckelbenskulan och troligtvis även en inflammerad muskel pga av detta och sen övergick hon till att presentera sin rehabplan som nu inleds med två veckors träning innan hon provar att sätta akupunkturnålar
Vi gick igenom de åtta övningarna och dessa ska jag göra minimum en gång om dagen, gärna två men allra helst tre gånger per dag
Sen pratade vi lite om vad jag kan göra och vad jag bör undvika att göra och kontentan av det hela var att jag måste lyssna på min smärta
Om smärtan är den vanliga när jag utför rörelsen så är det ok men så fort smärtan stegras ska jag omedelbart avbryta
Givetvis frågade jag då om det här med att vara i stallet, ev bära en sadel eller kanske t.o.m hjälpa till att sadla och fick samma svar
 
- Gör det vanligt ont, utför aktiviteten. Gör inga rörelser äver axelhöjd så länge du har ont och  ökar smärtan, avbryt. Det handlar om att hitta rätt vägar till att må bra och aktivitet är en av vägarna...
 
Fine, då vet vi det och jag kan med gott samvete fortsätta att gå ut med hunden,  skjutsa upp Linn till stallet och ibland faktiskt även bistå Linn med hjälp så länge axeln inte säger ifrån
Ja jag kan faktiskt även både diska, städa, hänga tvätt och dammsuga härhemma utan att någon utomstående behöver komma med synpunkter om det och undra över hur Paul och jag delar sysslorna mellan oss
 
Ett mycke trevligt besök hos sjukgymnasten med andra ord, jag gick därifrån nöjd och tacksam över att ha träffat en sjukgymnast som efter första intrycket får MVG beträffande bemötande och att hon dessutom lovordade min läkare Johan gjorde ju inte saken sämre förståss
 
- Var glad över att du har Johan, han är en pärla
 
När jag kom hem tog jag en promenad med Picasso, softade lite och sen tvärslocknade jag i soffan tillsammans med familjens gosegris nr 1 och varken Picasso eller jag vaknade förns Linn stod i hallen och ropade
 
- Jag är hemma nu !!!!

2 kommentarer:

  1. Härligt att du får bra hjälp nu och så skönt med en powernap, det kanske du behövde.

    Att folk ska lägga sig i ditt mående o ifrågasätta är mindre positivt. De borde passa sig så du inte bussar kamphunden på dem haha

    SvaraRadera
  2. Det känns skönt att ha en bra sjukgymnast och jag gör snällt mitt träningsprogram :-)
    Ja vem vet, en dålig dag kanske jag bussar pirayan på puckona *fniss*

    SvaraRadera