tisdag 3 september 2013

Skolfotografering...

... ala 2013
 
 
Jag minns när årets förskole/skolfotografering var lite av årets "happening"
Jag minns förberedelserna innan då kidsen togs till frissan för att snygga till vildvuxna frisyrer, hur nya kläder införskaffades
Hur jag kunde bli svettig bara av tanken av att få både Anna och Linn att acceptera att en enda dag på året tillåta mig att fläta deras hår, sätta upp det  i tofsar eller i alla fall hårspännen
Fotografering =  barnen skulle vara såååååå söta och fina som möjligt för att det skulle bli fina foton att ge bort i julklapp till intet ont anande mor/farföräldrar
 
 



Men tiderna förändras och turligt nog även vi mäniskor
I år har jag inte ägnat skolfotograferingen någon större tanke
Vi fick hem information om vilket datum som var aktuellt och igår kunde jag konstatera att årets fotografering är förlagd samma dag som två:orna drar iväg till badhuset
Bra där, bad och blöta hår på fm och fotografering efter lunch
Frisyrbiten behöver jag  inte bekymra mig om i år, den sköter Linn alldeles på egen hand och igårkväll övade hon både på sig själv och på mig
Förebilden var storasysters bröllopsuppsättning
Lika som bär, eller hur...
 
 
 
 
 
Kläder ?
Tja, inte heller där hade jag så mycke att säga till om
Linn var väldigt bestämd över vilken tröja hon ville ha och att det skulle vara något annat än tights och shorts till var liksom inte att diskutera
Så vad göra annat än att le och vinka ?
 För när allt kommer omkring så är ju den randiga tröjan, tightsen & shortsen = Linn precis den hon är nu
En Linn i klänning och flätor är ju liksom inte Linn
Så när vi om tjugo år sitter och kollar på alla gamla förskole/skolfoton så kommer årets foto visa Linn som den hon är just nu dvs en tjej med mycket bestämd uppfattning om hur saker och ting ska vara och väldigt mån om att få det på det just på det sättet som hon vill
The real Linn mao
 
 
 
 




7 kommentarer:

  1. När Gustav började i förskoleklassen nyss, fick vi information om att fotograferingen skulle ske den 28/8. Det visade sig inte stämma utan fotograferingen ägde rum redan den 21/8 vilket vi fick veta av Gustav på kvällen efter fotograferingen och av "fröken" i veckobrevet som kom den 23/8. Jag brukar inte ägna särskilt mycket tid till förberedelser inför barnens fotograferingar men brukar se till att de har en tröja på sig som jag gillar. I år blir det som det blir...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar alltmer tycka om "det blir som det blir", oftast blir det bra då - men ok, jag erkänner att jag fasar lite för Linnsans frisyr *fniss*

      Radera
  2. Haha..minns också skolfotograferingen i skolan...det var så spännande, välja kläder etc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och sen när man kom upp på högstadiet blev smink o frisyr ännu viktigare

      Radera
  3. minns att jag samtliga tre tillfällen i högstadite helt missat det där med att det var fotografering... tror det var i sjuan jag kom till skolan just den dagen iförd en ärvd tröja med ett skolemblen-tydligt läsbart- från en annan skola.... hm litet avigt men det gick ju det med haha

    SvaraRadera
  4. upps...Kicki ovan i fel tröja ska det vara :)

    SvaraRadera