söndag 1 september 2013

Tänk så många...

... självutnämnda experter det finns
 
I dag har jag fått lära mig att
 
* Man absolut inte ska ha sele på sin hund, då har man ingen kontroll på hunden , hunden lär sig aldrig gå fint utan bara drar och man får absolut ingen kontakt med hunden för det har dom sagt på Hundskolan och man ska minsann lyssna på experterna och inte tro att man kan något själv
 
Min lilla inflikan om att det där med sele kontra halsband beror på vilken expert man väljer att lyssna till och att jag  valt att alternera mellan sele och halsband möttes av ett
 
- Lilla gumman du har en del kvar att lära, man måste lyssna på expertisen, du vet dom som verkligen kan....
 
Det lite halvroliga i sammanhanget var att den äldre mannens vän som var med hela tiden försökte släta över sin väns uttalande, höll med mig och försökte avsluta hela konversationen med
 
- Men du ser väl vilken fin kontakt hon har med sin valp och hur oerhört snäll och trevlig den är
 
*kort fnysning*
 
- Min son är veterinär i Djursholm och har en valp av samma ras den har ingen sele...
 
 
* Man ska inte ge hunden korv eller fläsk då får den rännskita
Mina inflikar om att hon ätit både korv och fläsk tidigare utan att magen protesterat möttes bara av
-  Min hund blev dålig i magen, hundar blir dåliga i magen om man ger dom "sånt där" och valpar ska enbart äta valpfoder
 
* Picasso är en blandras av Fransk Bulldog och Stafford Shire bullterrier  sagt av någon som hade en egen staffevalp som inte alls såg ut som Picasso och Picasso hade tydliga bulldogsöron ?
Shit pommesfritt vi har blivit blåsta, köpt en blandis reggad som renrasig, jag får nog ta ett snack med Picassos uppfödare
 
 
 


Jag kan inte låta bli att undra över människor som tycker sig ha rätten att ifrågasätta och döma totalt okända människor
Varför känner man ett sånt behov av att få trycka ner sin åsikt i halsen på folk utan att de ens bett om den ?
Varför förutsätter man att den man möter är ett  komplett stenpucko i stort behov av lite uppläxning  ?
 
 


Du som gärna delar med dig av dina goda råd och tips och dessutom tror  dig sitta på den enda rådande sanningen, till just dig har jag några enkla tips
Nästa gång du känner ett behov av att dela med dig av dina åsikter ta då ett djupt andetag och fundera både en, två jag kanske t.o.m. tre gånger om det du känner behov av att framföra kanske går att framföra på något annat sätt
För tro mig, det går att göra det på ett bra sätt, ja t.o.m. så pass bra att den du framför din åsikt till kanske till och med lyssnar och tar till sig det du säger
För det är väl just det som är poängen med det hela
- att någon lyssnar och tar till sig ?
Dessvärre är det väldigt få människor som tycks besitta den där lilla genen av ödmjukhet som gör att dom kan förvandla sin kunskap till goda råd utan att känna behovet av att mästra andra och tro mig deras åsikter och deras kunskap brukar oftast tas emot med öppna famnen
Jag har turen att dels vara gift med en man som besitter den egenskapen, jag har även en lillasyster som är väldigt bra på det och i stallet där jag är mer eller mindre novis har jag både Kicki och Marika som utan pekpinnar delar med sig av sina kunskaper och när det gäller Picasso har jag först och främst Catja  men även Therese och Vivi att fråga
Efter dagens lilla utflykt i verkligheten inser jag alltmer hur förunnad jag är som har dessa personer i min närhet , det gör att jag mest kan småle när jag stöter på dessa små "experter" som helt enkelt bara måste få uttrycka sin åsikt lite klumpigt och nedvärderande
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 


6 kommentarer:

  1. DU borde ha en sån där egen spalt i e ntidning...Din inlägg är alltid lika bra och underhållande att läsa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar som ödmjukast för de fina orden :-)

      Radera
  2. ha ha ha ja dt finns massor av förståsigpåare.... i detta landet helst när det gäller djur! herregud så länge man själv känner att det funkar så varför ska en massa folk komma och påpeka en massa annat trams!
    stå på dig matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att man alltid vet bäst när det gäller andra ;-)

      Radera