onsdag 11 september 2013

Jag har tänkt på...

... det här med att vara bortskämd
 
 
Jag får ofta höra att Linn är bortskämd
Både vuxna och även Linns kompisar anser sig ha rätten att haspla ur sig dessa ord
Att barn har den åsikten kan jag iofs förstå
Deras reflektioner handlar oftast om att Linn har fått något
Linn har en kamrat som ofta säger
 
- Du är så bortskämd för du har ju tusen Monster High dockor
 
Nu har Linn förvisso inte tusen MH dockor men visst har hon några stycken och ja hon har även filmerna och ngr pysselböcker
Så visst, jag kan förstå att ett barn tycker att Linn är bortskämd
 
 


Men när det kommer till kommentarerna från vuxna så handlar det inte så ofta om just det materiella utan konstigt nog om att Linn är bortskämd med tiden tillsammans med oss föräldrar och att det skulle vara något negativt
Hur kan tid tillsammans med mamma och pappa vara något negativt ?
En av anledningarna till att jag jobbar deltid är just för att Linn ska slippa långa dagar på fritids, för att vi ska kunna ha våra eftermiddagar i stallet tillsammans
Just för att vi ska hinna göra annat än att bara äta middag tillsammans om kvällarna innan det är dags att gå och lägga sig för att orka med morgondagen
När vi är lediga gör vi saker tillsammans som hela familjen tycker om
Vi prioriterar att vara med Linn framför andra aktiviteter
Linn är sju år, det kommer en dag då mamma o pappas sällskap inte är mycke att hänga i julgranen
Det kommer en dag då hon mycke hellre är med sina kompisar än lullar tillsammans med oss
Det kommer en dag när hon tar cykeln till stallet och helst ser att vi håller oss borta från verksamheten där och bara engagerar oss i det vi behöver göra dvs betala
 
 
 
 
 
Bortskämd ?
Ja, kan man vara bortskämd med tid och kärlek så är nog Linn det och med tanke på allt positivt vi får höra om henne av bla skol & fritidspersonal så har jag svårt att se något negativt i det hela
Vi har en dotter som har gott om kompisar , som fungerar tillsammans med alla barn, en dotter som i princip aldrig skapar en konflikt bland vännerna utan är väldigt omtänksam och mån om att alla ska få vara med
För mig är det ett rätt bra bevis på att vi har en dotter som mår bra och är trygg i sig själv och därmed har jag lite svårt att förstå den negativa och förebrående klangen folk har i rösten när dom gång efter annan uttalar sig om Linns bortskämdhet
 
Jag brukar roa mig med att tänka på hur folk skulle reagera om jag gjorde det omvända
Om jag började ifrågasätta varför dom anser att det är så ok att sätta sig själv och sitt arbete i första rummet, hur långa dagar på förskola/fritids kan försvaras i all oändlighet och anses som den normala normen för hur allt ska vara
Hur man kan anse att det är normalt att barnet och barnets behov gång efter annan hela tiden får stryka på foten eller att ansvaret för dessa behov  överlämnas till släkt o vänner bara för jobbet och ens  egna aktiviteter är så otroligt viktiga
Som sagt, jag skulle kunna ställa frågan men jag gör det inte eftersom jag utgår från att var och en gör sina egna prioriteringar och utgår från vad just dom anser vara bäst för sin familj och det är väl kanske därför jag undrar varför dessa människor anser att det är så ok att ifrågasätta och faktiskt kritisera hur vi lever och ha synpunkter om vårat  "bortskämda" barn
Nu ska jag vara lite elak men jag kan inte låta bli att undra om det ibland kanske är det egna dåliga samvetet som gör att man liksom måste hacka på bortskämda Linns föräldrar
Kanske skulle samvetet kännas lite lättare om även vi slog in på den normala stigen och lät våra egna egon styra framför vårat barns bästa istället för att bli en jobbig påminnelse om att det går att prioritera annorlunda...
 






6 kommentarer:

  1. Det är nog som du säger, det egna dåliga samvetet.
    Mycket det jag gör rör Isabelle. Men det är ju också för att jag tycker om det. Och den här tiden kommer som sagt inte tillbaka. Om ett par år är hon tonåring och vill inte hänga med mig. Då kommer min tid då jag kan göra saker för mig. Men så länge hon är liten vill jag finnas där och göra saker med och för henne.
    Att vara bortskämd på tid och kärlek är inget fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det ju så att sätta sina barn i första rummet inte är något som rankas högt, barnen ska gärna finnas där men egentid o jobb är väldigt viktigt.
      Jag tror som du, vi ger våra barn en bra grund att stå på och när dom sen tar klivet ut o upptäcker världen kan vi luta oss tillbaka och göra allt det där viktiga som vi missar nu...

      Radera
  2. du skriver så bra, men det är ju den däringa avundsjukan som alla har inom sig istället för att göra det bra för sin egen familj istället så skall det gnällas på andra, alla har det inte lika bra men man kan göra andra grejer som inte hör till det materiella hela tiden! Kärlek är inte lika med bortskämdhet! och det kan barnen inte få för mycket av.
    mina tonårsbarn har fått mycket kärlek men just nu vill de inte veta av en! ja jag har jobbat heltid hela livet och hade gärna velat jobba mindre när de var små men man kan inte alltid få som man vill tyvärr, det är bara att acceptera. Kärlek är den största gåvan av alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag hade haft samma möjlighet att jobba deltid när mina två stora var mindre men tyvärr är det ju så att man inte alltid har ett väl. Det kommer ju alltid perioder då man som förälder inte är vatten värd men med mycke kärlek kommer man långt

      Radera
  3. En sak jag funderar över när du skriver bortskämd är att det faktiskt är bra att inte alltid finnas till hands... Barn måste få kämpa lite och inte få allt serverat.skjuts, ridlektioner hästar etc...annars tröttnar man.. Att vara en curlingförälder tror jag inte hjälper barnen i framtiden. Jag fick jobba för mina ridlektioner, tvätta, städa etc..medans mina kompisar fick det mesta serverat.. Gissa vem som av oss som har intresset för hästar kvar än idag?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. min dotter är sju år, att ta sig till stallet på egen hand ( vi har 4km , bitvis vältrafikerad väg o inga kollektiva förbindelser ) eller vistas med hästar ensam utan vuxen är uteslutet pga av säkerhetsskäl och om det är att vara curlingmamma så tänker jag curla den biten ett tag till. tids nog kommer även Linn att både få ta sig till stallet på egen hand och bidra till kostnaderna men som sagt, hon är sju år. jag tror stenhårt på att man ska finnas till hands för sina barn och självklart gör även Linn saker utan oss föräldrar - men till hands finns vi alltid

      Radera