söndag 15 maj 2011

Även solen...

... har sina fläckar

Skämt å sido,
jag har aldrig utgett mig för att vara någon supermamma men visst sjutton försöker jag ha tålamod och vara "pedagogisk" med Linn dvs prata, förklara, ta mig tid osv osv osv
 Men ibland liksom bara brinner det till och helt plötsligt kliver trötta mamman in...

Vi har haft två såna tillfällen den här veckan och båda gångerna har jag när allt lagt sig önskat att jag hade hanterat situationen på ett helt annat sätt
Men som sagt,
ibland brinner det till




Första tillfället var i tisdags när vi var och hälsade på i Förskoleklassen
Linn vägrade att släppa min hand
När hennes kompisar rusade runt på skolgården och lekte stod hon och höll i min hand,
ryckte i mina kläder, skulle in o gräva i mina byxfickor
Kort sagt hon var rätt så enerverande
Att springa iväg och leka med kompisarna var helt otänkbart för denna femåring som helt plötsligt hade förvandlats till en jättebebeis med jordens separationsångest





Andra tillfället var idag,
Linns ridkompis Isa har fyllt 6år och bjöd in till kalas på Lekrymden
Så fort vi kom dit så iklädde sig Linn jättebebisdräkten igen
Dom andra barnen for runt och klättrade, hoppade i hoppborgen, cyklade
- ja kort sagt dom hade superkul
Linn?
Tja, hon stod och drog mig i kläderna, skulle kramas, pussas, hålla handen, krypa in under min tunika osv osv osv
Till en början behöll jag lugnet, följde med Linn till hoppborgen där Isa hoppade med några kompisar
Jag pratade med Linn, försökte få henne att vilja hoppa lite hon ochså men hon tvärvägrade
Isa o hennes kompis drog med sig Linn bort till klätterställningen,
det höll i typ ett par minuter sen var Linn tillbaka och började dra i mig igen...




... och det var väl där någonstans som den opedagogiska mamman fick sitt tag inom mig
Jag tappade helt enkelt tålamodet och gick och satte mig
Linn följde grinande efter mig och ville kramas, sitta i knä´t...

... jag kände bara hur det kröp i hela kroppen på mig och att vi lika gärna kunde åka hem
Varför skulle vi tillbringa ett par timmar på lekrymden när Linn uppenbarligen inte ens ville försöka hänga med dom andra o ha skoj



Till slut vågade sig Linn på att hänga med dom andra när dom cyklade
Ja hon samlade t.o.m ihop så mycke mod att hon vågade fråga Mira om hon fick åka med på cykeln och vips var isen bruten...




Att Linn var lite blyg och osäker idag kan jag förstå
Hon kände bara Isa och hennes lillebror Kevin,
alla andra barn var "nya" för hennes del men det var ju inte så att dom var elaka på något vis
Dom bjöd in till lek men Linn vägrade att ens försöka

Situationen i tisdags var helt annorlunda,
då var hon där med sina kompisar från förskolan,
de flesta av barnen i förskoleklassen är gamla bekanta från förskolan
På skolgården har dom varit och lekt många gånger förut, dom går till matsalen och äter varje dag
- kort sagt det var en van miljö men ändå betedde sig Linn som om det var första gången hon både träffade sina kompisar och vistades i den miljön




Nu när jag har tänkt igenom det hela så kanske det inte är så konstigt egentligen
Det är mycke som händer i Linns värld just nu
Snart är förskoletiden över, i höst börjar hon i förskoleklassen och på fritids
Hon har varit och hälsat på i förskoleklassen, inskolning på fritids är på gång
"Alla" pratar om hur stor hon har blivit och det är väl just där skon klämmer
- de e mycke nu
Och när det blir mycke för en femåring så kanske man reagerar som Linn gör, man håller fast i tryggheten så mycket det bara går
Så,
ja tryggheten dvs jag i det här fallet får helt enkelt räkna till tio och försöka behålla lugnet så gott det går...








2 kommentarer:

  1. SKÖNT! att läsa att även dunder mamman Helen brinner av ibland. ja kan inte förstå ur du kan ha sådant tålamod som du har. ja höjer rösten minst 5 gånger per dag. tycker ja står i brand för det mesta.
    kramen

    SvaraRadera
  2. Haha, jag är ochså mänsklig - även mitt tålamod har en gräns, kanske vore det nyttigare att brinna av lite oftare ? Kram

    SvaraRadera