fredag 20 maj 2011

Det är lätt att glömma...

... att Linn bara är fem år


I dag var vi upp till stallet,
precis som de flesta andra dagar
Skillnaden idag var att Linn hade sällskap ut i skogen av sin kompis Isabell som lånade ridskolans Granit
- Tack Marika!






Det var inte helt lätt att ensam hålla koll på två småtjejer med varsin pigg häst
Första halva av ridturen förde Linn o Prinsessan en kamp beträffande äta eller inte äta gräs
Under kampen blev det än en gång ytterst påtagligt hur svårt Linn har att hålla koll på tyglarna
Ju mer Prinsessan tjafsade för att komma åt gräset ju högre o fladrigare blev Linns händer vilket då i sin tur gjorde att stackars Prinsessan inte har en ening om hur hon ska bete sig
Jag upprepade mantrat
- Håll händerna lågt, håll ihop händerna, det är inget cykelstyre....





... efter typ en halvtimmes ridning började Linn få koll på sina händer och vips blev ridningen riktigt trevlig och Linn blev alldeles salig när hon upptäckte att Prinsessan faktiskt gjorde precis som hon ville att hon skulle göra

Efter ridningen pratade jag lite med Marika om just Linns händer och flaxandet
Marika konstaterade bara att det tar tid att nöta in speciellt när dom är så små,
det krävs tjat, tjat, tjat...





... ja sen var det just det där med "små"
För när allt kommer omkring så är ju Linn faktiskt "bara" 5år,
en detalj som är lätt att glömma i sammanhanget
Hon har en hel del kvar att lära både vad det gäller motorik, tålamod, koncentration osv

Ibland är det lätt att falla i fällan och se bristerna när jag egentligen borde vara full av förundran över att denna lilla tjej faktiskt är såpass duktig som hon faktiskt är
När allt kommer omkring är hon ju just bara 5år och det är ju ingen gammal snäll "jag gör vad du vill ponny" som hon rider utan  en envis, egensinnig, påhittig och rätt busig liten ponny och ändå  lyckas Linn  på något sätt faktiskt hantera Prinsesan riktigt bra

Linn & Prinsessan har en lång väg att vandra tillsammans,
det ska bli härligt att se dom två växa in i varandra
Jag har en känsla av att dom två Prinsessorna kommer att ha många fighter framöver men framför allt kommer dom att ha massor med härliga ridstunder tillsammans




3 kommentarer:

  1. Ja det är lätt att tro att de ska kunna på en gång. Undrar hur många gånger jag sagt åt Totten:
    - Simma med huvudet ÖVER vattnet
    - Men herre gud, ta RIKTIGA armtag
    - Sluta sprattla med benen

    Man glömmer lätt att hon faktiskt är fem och och kan ta sig fram på djupt vatten, även om det varken är snyggt eller efter regelboken :-D.

    Linn är ju superduktig på att rida!

    SvaraRadera
  2. Linn ser verkligen superlycklig och nöjd ut på bilden. Och som vanligt är du klok!

    SvaraRadera
  3. Ulrika, även om jag aldrig sett Tilde "live" i vattnet så är jag imponerad över hennes framfart där och stilpoängen kommer med tiden :)

    Katharina, klok ? Äsch, det är nog bara åldern *s* Men jag har insett att jag har ett nytt projekt att jobba med - att stanna upp och njuta av här o nu av Linns färdigheter istället för att blicka vidare mot nästa mål...

    SvaraRadera