fredag 24 februari 2012

Lika bra att inse att...

... jag är besegrad


Min tid som Linns stylist är definitivt över
Mycke tidigt började Linn ha åsikter om vad hon skulle ha för kläder på sig och vi löste det hela genom att till vardags tala om vad hon behövde ha typ 
- I dag behöver du thigts och en långärmad, idag räcker det med klänning eller shorts. det är kallt ute så du behöver strumpbyxor under jeansen osv
Kort sagt Linn har fått bestämma vad hon ska ha på sig till vardags men när det har vankats kalas/fest så har jag haft sista ordet
Ja, iallafall ända fram tills idag när det var dags för Linn att göra sig iordning inför Julias kalas
Jag hade botaniserat bland Linns klänningar och plockat fram två förslag
Dessa klänningar ratades direkt av Linn och hon uttryckte en mycke bestämd önskan om att ha strumpbyxor, shorts & en blus på sig

*suck*

Jag kan inte rå för det men något av det absolut fulaste jag vet i klädväg är just kombinationen strumpbyxor och shorts
Det spelar liksom ingen roll att var o varannan tjej på skolan har det
- jag tycker att det är fult, fult, fult
Dessutom kände jag väl att ljusrosa shorts och en vit ärmlös blus med nyckelpigor på var lite för somrigt för ett februarikalas
Nu är det ju som alla vet så att vi har begåvats med en dotter som redan från sitt allra första andetag påvisade en mkt stark egen vilja och den viljan har ju inte direkt  avtagit med åren utan snarare vuxit sig än starkare och dessutom kompletterats med en argumentationsteknik som inte är av denna världen
Jag borde med andra ord insett det omöjliga redan från start och inte gett mig in i en diskussion beträffande kalasklädsel
Med andra ord, jag förlorade slaget och kan förmodligen bara inse att jag härmed endast har en funktion att fylla när det gäller Linns garderob
- att se till att den fylls på med nya kläder



Det må vara så att min bild av en "kalasfin" liten tjej inte riktigt stämmer överens med den bilden min dotter har men när Linn stod färdigklädd framför spegeln konstaterade

- Jag känner mig så somrigt glad och fin

Ja då kunde jag ju inte annat än att le och känna att egentligen spelar det ju ingen som helst roll vad jag tycker och tänker utan det viktigaste är ju att Linn trivs i det hon har på sig och känner sig fin
Inte skulle jag vilja gå på kalas i en klänning som någon annan valt ut åt mig och som  jag själv inte kände mig bekväm i 


3 kommentarer:

  1. oj...och sen kommer man till stadiet då man rentav önskar sig en liten tomte som stod vid garderoben och pekade bestämt.../K

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen fenomenet.... min dotter har heller inte låtit sig toppstyras utan valt sina kläder själv. Men faktum är att nu för tiden är det jag som frågar henne om råd...

    SvaraRadera