måndag 12 mars 2012

Precis...

... vad vi behövde


I dag när vi kom till stallet var Marika, Vendela & Vilma i full färd med att göra sig och hästarna iordning för en ridtur och snäll som Marika är så undrade hon om Linn och Prinsessan ville hänga på
Linn behövde knappast någon betänketid på den frågan utan sprack direkt upp i ett soligt leende och nickade ett ja till svar




Fyra glada tjejer på fyra pigga hästar gav sig av i vårsolen
Linn var sist och minst men förmodligen den lyckligaste av dom och själv stod jag kvar på stallplanen och bad tyst en bön om att Sessan skulle uppföra sig och inte hitta på några dumheter under ridturen

I går hade vi nämligen en sån där "bad horseday" eller om jag ska vara riktigt ärlig en "bad mumday"
Prinsessan var inte alls på humör och Linn hade ett koncentrationsband på sådär en två sekunder och istället för att inta rollen som den pedagogiska länken dem emellan så tappade jag tålamodet och vips var vi inne i en neråtgående spiral där jag blrjade muttra om att vi nog inte skulle ha någon häst bla bla bla och jag tror inte att någon av oss njöt av den ridturen speciellt mycke men som tur var så blev stunden efteråt tillsammans med Prinsessan  betydligt mysigare
Under hela em/kvällen igår kände jag bara nu skiter vi i det här med egen häst och håller oss till lektionsridningen i fortsättningen




Att Prinsessan stundtals tycker att det är superboring att ge sig ut på våra små promenader har jag full förståelse för
Hästar är flockdjur och Sessan tycker verkligen att det är skunk att ge sig ut i skogen alldeles solo med enbart  sina tvåbenta kompisar som sällskap, dessutom är hon en dam som gillar när det händer saker och hur kul är det att traksa på i maklig skritt med en och annan liten kort travsnutt emellanåt ?
Nja, inte speceillt kul
- det fattar ju vem som helst t.o.m jag även om jag blir frustrerad ibland
Linn då, ja hon är "bara" sex år vilket jag har en förmåga att glömma alldeles för ofta när det handlar om Linns ridning i allmänhet och hennes ridturer på Prinsessan i synnerhet
Hur det än är så är ju Prinsessan relativt oskolad och dessutom en dam med en stor portion envishet och lust att testa gränser och det inser ju vem som helst att Prinsessan inte är den ultimata ponnyn för en 6 åring som blott ridit fem terminer på ridskolan

Efter gårdagens bottennapp behövde vi en lite peak uppåt både Linn och jag och visst sjutton var det med en viss fasa jag satt i solskenet utanför stallet och väntade på att dom skulle återvända
Återvände gjorde dom och allt hade gått bra, visst hade Sessan och Ronja busat till det lite med en liten galopp och när Sessan tvärstannade hade Linn åkt av och fått tugga lite mossa men annars hade både Linn och Prinsessan skött sig exemplariskt




Det är allt en bra tur att vi har Prinsessan i ett sånt kanonstall där det finns underbara människor som lite då och då förbarmar sig över mina två ögonstenar och låter dom hänga med på en härlig ridtur och därmed ingjuter lite nytt hopp i oss alla tre och får oss på rätt spår igen
Marika lovade dessutom att visa lite och komma med råd och tips om tömkörning så att jag kan komma igång med den biten och dessutom har min underbara make lovat att fixa en cykel till mig så det finns hopp om en ljusare framtid för den Ahlgrenska stalligan

2 kommentarer:

  1. Om du vill kan du ju ta med Bettan i snöre brevid om Sessan vill ha sälle ute i skogen =)
    kram/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra ide, dom funkar ju ihop - bara Bettan får gå först ;-)

      Radera