fredag 30 mars 2012

Så enkelt...

... så gott


I morse fortsatte förberedelsrena inför morgondagens Teaparty
- jag gjorde aprikosmarmelad
Linn ställde upp och skötte mixandet och slutresultatet blev otroligt gott



För den som händelsevis vill prova så kommer receptet här

1 påse aprikoser ( 200gr )
3 dl vatten
1 msk strösocker
1 vaniljstång
1 citron 


* Blötlägg aprikoserna i vattnet över natten

* Lägg aprikoser, sockret, fröna från vaniljstången och saften från citronen i en mixer/matberedare och kör till en slät marmelad

*Späd ev med vattnet från blötläggningen

* Häll upp i glasburk och njut




... och, jo jag vet att engelsmännen ( och kvinnorna ) har sylt och inte marmelad till sina scones men det är mitt Teaparty och jag tar mig friheten att göra precis som jag vill så det så
Förutom marmeladen lyckades Linn och jag sno ihop tre sorters småkakor i morse så nu är det bara resten kvar men det är som vanligt i mitt fall
- Den late får brått när det blir kväll
Det brukar liksom bli bäst så för min del, att planera och vara ute i god tid ligger liksom inte för mig




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar