lördag 31 mars 2012

Eftermiddagsthe...

... hos Fam Ahlgren


Jag älskar att baka o fixa, problemet är bara att bakverk inte har någon större åtgång här i familjen
Jag bakar, vi provsmakar och sen åker det in i frysen där det i bästa fall blir liggandes till det kommer någon på besök eller i värsta fall blivit för gammalt och måste kasseras
För några veckor sedan kände jag att sommarens grillfest låg alldeles för långt bort i tiden, jag ville baka lite, samla några vänner och bara umgås sådär i största allmänhet
Bläddrade i almanackan och konstaterade att den sista mars var en bra dag, att just den dagen råkade vara min födelsedag var av lite mindre betydelse




Det blev som vanligt med förberedelserna dvs "den late får brått när det blir kväll" men den här gången handlade väl snarare om natten
Vid fyra snåret i morse kom jag i säng och tyckte då att jag hade läget uner hyfsad kontroll och tänkte unna mig en "sovmorgon" ända till klockan åtta men Linn tyckte annorlunda redan kvart i sju tände hon vår taklampa och världens underbaraste sång fyllde rummet
Två paket förärades jag med, dels en hästbild och dels senaste numret av Häst i Focus
- presenter Linn valt ut helt på egen hand
Ibland behövs det sannerligen inte mycke för att värma ett modershjärta




Vart morgonen och förmiddagen tog vägen har jag ingen aning om men jag förmodar att de försvann någonstans i tårtfix, sconesbakande och andra förberedelser som skulle till innan gästerna anlände och vi hann bli färdiga i tid även om det som vanligt  hängde lite på håret 
Jag tror att våra gäster gick härifrån nöjda och belåtna, jag känner mig iallafall väldigt nöjd och belåten med en otroligt mysig dag och lite halvgalen som jag är så längtar jag redan tills nästa gång jag får anledning att sätta fingrarna i en kakdeg eller nå´t annat skoj





8 kommentarer:

  1. Nej men GRATTIS på din dag

    Känner sååå igen det där med att inte komma isäng förrän det ljusnar igen i princip. Har också svårt att göra saker i tid. Hahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, ja av någon underlig anledning jobbar jag bäst under lite tidspress *s*

      Radera
  2. Låter som en trevlig födelsedag. Själv har jag sagt hej då till släkten de den här gången. Nu njuter jag av tystnaden här i min säng. John blun är inte långt borta känner jag.....då vi ses Norrtälje imorgon....nu är det god natt för min del

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du ochså hade en mysig födelsedag... Som jag längtat efter att få se Mora Träsk, eller inte... *kram*

      Radera
  3. GRATTIS i efterskot!!!
    Vilket härligt dignande bord med godsaker, alla hembakade! Så duktig du är!!!
    Får du mycket över som ingen vill ha så kommer jag över och fikar... dregel.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen och om inte annat så vet vi vem det är som står för fikabrödet när vi besöker ditt lusthus =)

      Radera
  4. JA! Du verkar ju vara en proffsbakerska!!! Mums... själv gillar jag sånt där smaskigt alldeles för mycket....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är så himla roligt och dessutom tänker jag bra när jag bakar - rena terapin...

      Radera