onsdag 10 december 2014

Allt hänger...

... på namnet
 
 
Under ett par år har det varit en trend att ge sina barn "unika" namn, gärna med lite annorlunda stavning för alla vet ju att det hänger på namnet
Ger du ditt barn ett så vanligt namn som Alice eller Lucas ( populäraste namnen under 2013 ) så vet ju alla att barnet bara blir ett i mängden, en  nobody liksom men  om du snitsar till det och hittar på ett namn eller varför inte ta ett redan befintligt namn och stoppa dit några extra bokstäver och en apostrof så kan du med all säkerhet luta dig tillbaka i förvissningen om att ditt barn minsann är något alldeles extra utöver det vanliga för det vet ju alla att det hänger på namnet
 
Förutom att välja att ge sitt barn ett alldeles "eget" namn med lite knorr på så finns det ju även andra sätt att göra något finare/intressantare kanske ett snitsigt efternamn, ge sitt kvarter ett litet smeknamn, piffa till svenskan med lite engelska ord osv i all oändlighet för någonstans så lever vi ju i tron att om vi ger något ett nytt lite roligare/finare namn så blir både vi och omgivningen lurade och ser på det hela med helt andra ögon
 
 


Och just det där med tjusiga namn blev så uppenbart idag när Picasso och jag var ute och gick på eftermiddagen, vi tog nämligen en promenad längs Frihamras strandpromenad
Ända tills i höstas levde jag helt ovetande om att jag bodde alldeles intill en strandpromenad och i ärlighetens namn höll jag på att garva läppen av mig när jag första gången läste om den
Slutögonen och se bilden av en strandpromenad framför dig
vad är det för bild du får upp framför ögonen ?
Jag skulle bli otroligt förvånad om det var den här bilden du såg framför dig
 
 
 
 
Här har vi nämligen Frihamras egen strandpromenad, tittar man noga kan man skymta lite vatten uppe i vänstra hörnet men någon strand är det nog svårare att se
Kanske om man promenerar här en tidig vår efter en mycket snörik vinter, då kanske man skulle kunna få se något som i alla fall med lite fantasi skulle kunna tänkas föreställa en mycket lite sjö
Men strandpromenad ?
Nja, men visst det är en trevlig liten promenadsträcka men när jag pratar om strandpromenad så är det nog mer en sån här bild jag får upp framför mig
 
 
 
 
Dagens promenad blev en lien påminnelse om att det spelar ingen roll vilka namn vi ger människor eller saker, namnet har liksom ingen betydelse för även om det är en gammal sliten klyscha så när allt kommer omkring så är det innehållet som räknas och ett innehåll kan aldrig döljas av ett fint namn...
 
 
 


3 kommentarer:

  1. Hahaha ja, strandängar kanske de syftar på. Såna har vi i Svartådalen också.Det ser ut ungefär sådär. Vattnet som strandängarna gränsar till är Svartån men vatten som vatten och på våren brukar det vara rejält översvämmat. Kanske skulle börja kalla Islingbyrundan för strandpromenaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För länge, länge sen var det en sjö här men numera är det enda spåret efter den en smal liten å :-) Strandäng hade varit ett bättre men men det kanske inte klingar lika fina :-)

      Radera