tisdag 23 december 2014

Saker folk säger...

... men aldrig skulle göra själva
 
 
Dom flesta av oss har med all säkerhet någon gång pratat med en vän och sagt
 
- Nu ska jag hem och städa, vi får gäster/ska ha kalas/middag or what ever 
 
och då fått till svar
 
- Meeeeen , inte ska du väl städa innan kalaset. Bättre att göra det efteråt
 
No shit Sherlock, oftast brukar jag mest småle inombords och fnissa lite åt att det är just de personerna som är ivrigast med att släppa såna kommentarer oftast är dom man vet ligger och knäskurar och gnuggar med tandborsten i hörnorna även om det så bara är en kompis som ska komma över på fika och aldrig någonsin skulle komma på tanken - inte ens under knivhot - att skippa det där med städningen inför ett kalas eller dyl så varför ens klämkäckt uppmuntra någon annan att göra det ?
 
 


 
Och lite så är det även nu inför jul
"Alla" man möter pratar om julen och alla förberedelser och många avslutar med ett
 
- Men i år har jag bestämt mig för att ta det lugnt, jul blir det ju ändå...
 
Sen vet man att vederbörande redan har frysen full med saffransbröd, kakor, vörtbröd och i skåpen dignar burkarna med fudge, knäck, ischoklad mm och inte nog med det förmodligen är hela huset storstädat, fönstren putsade och både tomtarna och granen står på plats och att hela december månad bara har varit ett stort enda måste av div förberedelser och en viss julstress
 
 


I såna lägen brukar jag mest fundera över vem dom egentligen försöker lura
- mig eller sig själva )
Vad är det som gör att man uttalar dessa tomma fraser som man egentligen inte menar ?
Vad är det som får personen ifråga att jag ska lyda deras råd när jag vet att dom uppenbarligen inte lyder det rådet själva ?
Jag är fullkomligt övertygad om att man säger dessa saker i all välmening och kanske är det så att man innerst inne önskar att man själv vågade ta steget och strunta i att städa inför ett kalas eller varför inte gå wild & crazy och bestämma sig för att ställa fram en tomte på en odammad byrå, sätta upp julgardinerna utan att putsa fönstret innan - tro mig, det funkar - och helt enkelt strunta i alla måsten
Ja kanske är det så att man någonstans innerst inne hoppas att  mottagaren ska nappa och därmed sänka nivån lite så att man inte behöver stressa sig sönder och samman o sin iver att vara den mest perfekta ...
 
 
 
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar