måndag 22 december 2014

Förhandlingarnas...

... mästare
 
 
Frågar man Linn vad hon vill bli när hon blir stor så får man numera svaret antingen veterinär eller ECMO läkare lite beroende på dagsformen men jag är inte helt säker på att det är där hon kommer att sluta för redan nu visar hon på en stor talang när det kommer till att förhandla
 
 


I lördags skulle Paul jobba och under tiden tänkte Linn och jag roa oss med en tur till Börjes och innan vi ens hade klivit ur sängen på lördagsmorgonen kom Linn in och förklarade att hon ville ha egna pengar typ en hundralapp eller något sånt varpå Paul och jag direkt svarade att det kanske inte var riktigt läge för extrapengar med tanke på att det snart är jul
Linn funderade i några sekunder och svarade sen blixtsnabbt
 
- Men ni säger ju att jag ska öva på att betala själv, hur ska jag kunna göra det utan pengar ?
 
 


Till saken hör att något av det jobbigaste Linn vet är när hon måste betala i kassan
Jag vet att många barn älskar att få betala själva och mer än gärna tar god tid på sig när det är deras tur att handla men det har liksom aldrig varit något för Linn, hon har aldrig förstått det roliga i det hela utan med glädje överlåtit den biten på Paul och mig - smart drag iofs för det är ju betydligt roligare att handla för andras pengar än sina egna - som mer än en gång försökt pusha henne at göra det själv så visst hade hon rätt i att vi anser att hon borde öva på det...
 
 



När vi kom till Börjes fick Linn en hundralapp och försvann snabbt iväg mellan hyllorna tillsammans med Julia och återvände efter en stund med en förpackning benlindor
 
- Dom här ska jag köpa
 
- Vad ska du med dom till ? Prinsessan behöver inga benlindor
 
- Jag ska inte ha dom till Prinsessan... Jag ska ha dom till bandage åt mina gosedjur när jag har opererat dom...
 
Då trillade polletten ner, jag borde ha insett att Linn redan från början hade en plan med det hela och smart som ungen är hade hon räknat ut att jag ( med tanke på att det är julafton snart ) hade sagt ett mycket bestämt nej till dessa lindor om hon hade frågat mig och speciellt om hon hade berättat vad hon skulle använda dom till så istället för att vänta och fråga tills vi kom till Börjes funderade hon ut ett smart sätt att lösa det hela på och hon lyckades ju till 100% både med sin plan och med den lilla övningen i att betala alldeles på egen hand
Jag stod utanför kassan medans Linn betalade sina varor och det var riktigt roligt att se hur otroligt nervös hon var när det blev hennes tur men också hur oerhört stolt och lättad hon blev när hon klarat den lilla övningen
På något sätt känns det som om Linn har tagit ett litet kliv framåt och blivit lite modigare, saker som varit jätteläskiga tidigare är numera bara lite läskiga men inte läskigare än att hon i alla fall vågar sig på att ta en strid med obehaget och det är klart med tanke på vad hon har gått igenom den här hösten så framstår det mesta som a piece of cake när allt kommer omkring
 
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar