fredag 19 december 2014

Det här med...

... kunskapstörst
 
 
Att Linn har en otrolig kunskapstörst är ingen nyhet men somliga dagar blir man lite mer påmind om den än annars och det senaste dygnet har varit smockat med såna små tillfällen
Vid några tillfällen när Linn har haft långa utläggningar om rymden, stjärnorna och div raketuppskjutningar mm  och då har jag känt "men shit så pinsamt den här nioåringen vet ju betydligt mer än vad jag gör"
Och det pinsamma i det hela är att mycket av hennes kunskap kommer från vårat besök på Kennedy Space Center, en upplevelse vi gjorde tillsammans men det är betydligt mer information som fastnat i hennes kardborrhjärna jämfört med min teflonbelagda hjärnyta
 
 


Dagens stora samtalsämne har dock varit flygresor och geografi och jag kan ju direkt meddela att dessa två ämnen inte är my kind of stuff direkt
 
- Mamma du vet att Amerika inte är ett land utan två kontinenter, du vet Nord och sydAmerika och man säger USA för att det betyder Amerikas förenade stater du vet Florida, Kalifornien, Texas... 
 
- Mmmmm ( Läs visst baby om  du säger det så är det säkert så )
 
- Afrika är också en kontinent. Ugandas är ett land i Afrika och deras flagga är gul, röd, svart och har en tuppen eller något liknande i mitten...  Hur lång tid tar det att flyga till Afrika, det borde inte ta lika lång tid som till Florida...
 
- Ehh ? Fråga pappa när han kommer hem, han har stenkoll
 
 
 
 
Jag vet, det är typ superskämmigt men jag sov mig nog igenom geografilektionerna i skolan
Jag kan peka ut Sverige, Norge, Danmark, Finland, Italien och Island på kartan men sen, ja resten är och kommer att förbli gissningar för min del och helt ärligt är det inte direkt en kunskap jag har saknat här i livet
Jag har klarat mig hyfsat bra utan att kunna peka ut Grekland på kartan och har heller aldrig känt ett behov av att kunna div länders flaggor heller för den delen
Och med tanke på mitt bristande intresse för geografi så kan man ju rätt lätt räkna ut att det var rätt många skolämnen som jag ansåg var mördande tråkiga och totalt menlösa som tex Kemi o Fysik, jomen dessa ämnen kändes ju verkligen extremt verklighetsnära och supernödvändiga att hänga med i för att kunna klara sig i vardagen så visst "sov" jag mig igenom även dessa lektioner
 
 
 
 
 
Men det har hänt både en, två ja faktiskt rätt många gånger att jag känt en viss saknad av att inte ha den där brinnande kunskapstörsten,
att inte känna den där nyfikenheten och ivern att lära mig nya saker och att dessutom sen lagra dom i minnet och plocka fram kunskapen vid behov
Men dessa tankar brukar jag snabbt slå bort med ett - Varför ?
Alla behöver ju inte vara raketforskare eller ens kunna lite om mycket, det funkar det rätt bra att veta nästan ingenting om det mesta, det viktigaste är ju att man har den kunskapen man känner att man behöver ha och när den inte räcker till så kan man ju alltid vända sig till någon av dom där i ens omgivning som med sin kunskapstörst sett till att skaffa sig en massa "bra att veta information" och med lite tur delar dom gärna med sig av den och om inte det funkar så finns ju alltid google numera...
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar