fredag 5 december 2014

Det här med ...

... moderna journalsystem
 
Jag trodde i min enfald att vitsen med dessa skulle vara att underlätta för läkaren att snabbt kunna bilda sig en uppfattning om patienten hen ska träffa men med tanke på hur läkaren som skrev ut Linn från Q80 resonerade samt gårdagens besök på Astrid Lindgrens Barnakut igår så är jag inte längre lika övertygad om detta
Vad är det för vits med lättillgängliga journaler om ändå ingen tar sig tid att ens ögna igenom dessa ?
 
 


Häromkvällen fick Linn ont i magen, en obestämd smärta som vandrade runt lite i magen och det var lite knök och bök innan Linn efter ett tag kunde få lugn och ro och somna
Sen sa Linn inget mer om magont förens mitt på dagen igår då hon plötsligt fick jätteont, ja så ont att hon knappt kunde gå och trots Alvedon ville inte smärtan ge med sig så vi tog det säkra före det osäkra och åkte in till akuten
Vid inskrivningen berättade jag givetvis att Linn legat i ECMO för tre veckor sedan och sjukdomsstoryn runt omkring
Snabbt fick vi komma in på ett rum och efter en stund dök läkaren upp...
 
 


... och som alltid när man är hos doktorn inleds samtalet med frågan
 
- Varför söker ni vård ?
 
Eftersom jag nämnt ECMO storyn vid inskrivningen så utgick jag från att den lilla detaljen fanns antecknad och att läkaren därmed bemödat sig med att i alla fall snabbläsa Linns journal men inte då
Än en gång fick jag dra hela storyn och fick dessutom en massa frågor som
 
- Vad fick Linn för antibiotika ? I hur många dagar ? När avslutades kurerna ? Vilka övriga mediciner fick Linn ?
 
Ehhh, ursäkta men under den tiden överlät jag med varm hand all medicinering till läkarkåren som hade mitt fulla förtroende
Vilka antibiotika eller andra läkemedel man gav Linn och i vilka doser var tämligen ointressant för mig just då, jag valde att under dessa dagar lägga mitt fokus på Linn och hennes välbefinnande
Efter en stunds prat konstaterade läkaren
 
- Ja jag får väl gå ut och läsa i Linns journal....
 
Bra där, jag trodde ju liksom att det var lite det som var meningen med journaler och att en av anledningarna med lättillgängligheten var just att det skulle vara lätt för läkarna att ta del av en patients journal oberoende av vilken avdelning man än befann sig på
Men vad vet jag, jag är ju bara en förälder som söker vård för mitt sjuka barn, en förälder som helst skulle vilja slippa rapa samma story gång efter gång under ett och samma besök på akuten  
 
 
 
 

 
 
 


1 kommentar:

  1. ja man kan undra ibland vad det ska vara bra för med all elektronisk dokumentering för inte sjutton används det på bästa sätt iaf.

    SvaraRadera