fredag 26 december 2014

Hur definierar man...

... ordet ensam ?
 
 
Har ni firat jul ensamma ?
Nej, ensamma har vi inte varit för det hörs ju liksom på ordet ENsamma och vi är ju faktiskt tre i familjen så ENsamma har vi inte varit
Däremot har vi firat julen för oss själva jag, Paul och Linn och det har varit hur mysigt som helst och nu kan jag förvisso bara tala för mig själv men jag kände mig långt ifrån ensam på julafton så jag har lite svårt att förstå att jag under dagarna innan jul möttes av höjda ögonbryn och ett och annat
- Jaha, så ni ska vara ensamma på julafton...
 
 
 
 
Det finns en och annan fördel med att fira med den lilla familjen
- man får göra precis som man vill, hur man vill och när man vill
Man behöver inte kompromissa och ta hänsyn till andras viljor i all oändlighet vilket är rätt skönt, speciellt om man som jag är en person som oftast är den som drar kortaste strået eller rättare sagt oftast är den som är mest flexibel och benägen att vilja kompromissa och därmed också är den som får ger vika för mina önskemål  i såna lägen
 
 


Sen är det ju så att bara för att man firar jul tillsammans med hela familjen och tjocka släkten så är det ju ingen garanti för att man inte ska känna sig ensam
Jag tror inte att jag är ensam om att ha suttit på en julafton tillsammans med familj/släkt och trots den gemenskapen känt mig ensam
Många gånger kan man känna sig oändligt mer ensam tillsammans med andra människor än när man är just alldeles ensam
För när det kommer till ensamhet så handlar det inte om hur många människor man har runt sig utan hur de människorna man har runt sig får en att känna sig och när jag är tillsammans med Paul & Linn är ensam det allra minsta jag känner mig
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Vet du vad jag tror? Jag tror att folk som levererar den typen av kommentarer antingen projicerar sina egna rädslor att känna sig ensamma på julen eller så är de avundsjuka för att de också skulle vilja ha en skön och lugn jul.
    Hur kan man ens använda ordet "ensam" när det handlar om att fira jul med sin familj?!?
    När det gäller kompromissandet... Firar jag jul hemma hos mig, då blir julfirandet som jag vill ha det. Punkt. Det betyder inte att jag inte lyssnar på andras önskemål med eventuella förändringar gör jag för att JAG vill göra dem. Firar jag jul hos andra låter jag dem bestämma hur de vill ha julen i sitt hem.

    SvaraRadera