tisdag 22 februari 2011

Jag skulle ju bara ringa...

... sjukvårdsupplysningen o fråga om råd

Fyrtio minuter senare satt vi i en ambulanshelikopter på väg mot Astrid Lindgrens Barnsjukhus

I söndags fick Linn penicilin mot sin infektion i tandköttet,
på em steg febern till 40.2 
En  feber som inte var riktigt lika hög under gårdagen men ändå höll sig runt 39 - 39.5 trots alvedon
Framemot eftermiddagen började Linn klaga på ont i nacken och eftesom feber i vanliga fall inte brukar innebära någon större förändring i Linns allmäntillstånd blev jag lite orolig eftersom hon var  riktigt seg o slö
Hon ville bara ligga på soffan, svarade nätt och jämt på tilltal
När hon till slut hade så ont i nacken att jag inte fick röra henne bestämde jag mig för att ringa sjukvårdupplysningen

Lång väntan som vanligt och jag tänkte väl att rådet jag kommer att få är det gamla vanliga
- avvakta
När jag väl kom fram och fick prata med en sköterska så blev det plötsligt liv i luckan
- Vänta lite, jag ska prata med 112...

Efter en stund kom hon tillbaka
- Vi skickar en ambulans, håll den här telefonlinjen öppen så att 112 kan nå dig...

Efter bara ngr minuter ringde en sköterska från 112 upp
- Vi har ingen ledig ambulans i närheten men det är en helikopter på väg, om du har möjlighet får du gärna gå ut och sätta på din bils varningsblikers så att piloten kan lokalisera er...

Någonstans där kickade nog adrenalinet in för min del, jag brukar verkligen inte bli vare sig hispig eller speciellt nojjig av mig men helt plötsligt kände jag paniken komma smygande så jag ringde in till grannen och undrade om hon hade lust att komma över och hålla mig sällskap vilket hon givetvis gjorde

Sen hände allt snabb, en ambulans dök helt plötsligt upp och snabbt som ögat fick Linn syrgas, en infart sattes och i samma veva landade helikoptern och det bestämdes att eftersom Linn skulle till Astrid Lindgrens Barnsjukhus så var det snabbaste att ta helikoptern nu när den ändå var på plats





Väl på AL blev det provtagning
Medans vi väntade på provsvaren gick febern ner lite, Linn piggnade till lite grann,
hon frågade t.o.m efter mat och blev riktigt förbannad när hon inte fick något att äta
Proverna visade på en rejält höd sänka men efter att ha undersökt Linn lite ytterligare och hört sig för med oss beslutade läkaren att vi skulle få åka hem och sen komma tillbaka på onsdag morgon igen för ny provtagning för att säkerställa att infektionen verkligen är på tillbaka gång





I dag är Linn lite. lite  piggare så helt klart går det åt rätt håll vilket känns skönt
Må vara att Linns favoritprogram just nu är "112 på liv & död" men jag föredrar att se det på TV istället att ha dom livs levande  i mitt vardagsrum...


2 kommentarer:

  1. oj,det händer saker ute i skogen minsan. hoppas nu att Linnsan snart är sig själv igen. krya på er
    massa KRAMAR från oss alla

    SvaraRadera
  2. Ja ibland blir det mer än nödvändig dramatik i vardagen. Det verkar som om det vänt för Linns del, hon är betydligt piggare idag *kram*

    SvaraRadera