söndag 6 februari 2011

Vem har...

... bytt ut vår 5åring ?

Helt plötsligt har Linn förvandlats till...
... ja jag vet inte vad
Det spelar ingen som helst roll vad jag säger eller gör
- allt är tvärfel och resulterar i en vilt skrikande unge som dessutom sparkar o vevar vilt med ben o armar omkring sig

Vi har varit vakna i typ 50 minuter i dag och redan har hon hunnit med ett mega utbrott ala världens undergång
Vad som orsakade utbottet?
Tja, jag tog fram helt fel kläder

- Jag vill inte ha dom där kläderna så det så
Följt av en massa skrikande och gråt
Snällt ( eller dumt ) nog så byter jag ut byxorna och tröjan mot en klänning
- Jag vill inte ha den där fula klänningen.... jag vill aldrig mer ha dom där kläderna....

Där någonstans gav jag upp och förklarade att då kunde hon hämta kläder alldeles själv
Paul ( som f.ö är den med mest tålamod av oss två ) gjorde sina små försök att prata med den lilla damen men det spelade liksom ingen roll vad han sa eftersom allt han sa var fel, fel, fel....

Efter att ha legat i soffan och vrålat om att ingen förstår henne, att mamma är elak, att hon bara har fula kläder, att hon aldrig mer ska göra si eller så  i  så reste hon på sig, studsade ut till tvättstugan, hämtade kläder och utbrast
- Tack snälla mamma för att du har tvättat kläder till mig...





Är det hela en försmak av 6årstrotsen?
Den trotsen som brukar kallas "lilla tonåren" ?
I så fall säger jag bara
- giv mig styrka...

... och kanske en skopa tålamod,
jag har en känsla av att det kan behövas



5 kommentarer:

  1. oooh, ett Jolin-anfall?! som du skrev angående rummet så skriver jag samma om utbrottet: vad skönt att man inte är ensam! lilla tonåren? SKojar du? Tonåringarna kan slänga sig i väggen!

    SvaraRadera
  2. Det övergår mitt förstånd hur de små väna varelserna inom loppet av några sekunder kan förvandlas till dessa monster... men som sagt, det är skönt att man inte är ensam om fenomentet

    SvaraRadera
  3. låter som mitt lilla monseter här hemma fast i större format.

    SvaraRadera
  4. Välkommen i klubben Nilla, kanske borde vi ordna en stödgrupp =)

    SvaraRadera
  5. *ler* det låter som en bra idé. Madde vill säkert vara med hon njuter just nu av 3-års trots i fulla drag *ler*
    KRAM

    SvaraRadera